D. 25. maj 2018 trådte EU's persondataforordning i kraft. Det overordnede formål med forordningen er at beskytte EU-borgernes personlige oplysninger mod misbrug og at skabe ens regler på tværs af EU-landene.
Fra d. 25 maj skal alle offentlige myndigheder og virksomheder, herunder administratorer af andels- og ejerforeninger m.v. derfor være klar til at overholde forordningen.
Forordningen erstatter den danske persondatalov og indeholder mange nye regler om håndtering og behandling af persondata - og er relevant for alle danske virksomheder, uanset hvilke typer af personoplysninger, virksomheden håndterer.
Hvad er persondata
Persondata - eller personoplysninger - er enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person eller enkeltmandsvirksomhed.
Almindelige personoplysninger, som må opbevares, er fx:
Følsomme personoplysninger, som man ikke må opbevare, er oplysninger om:
Man må gerne behandle de almindelige personoplysninger, der er behov for og til det formål, de er indsamlet, for at kunne drive foreningen/ejendommen. Oplysninger, der ikke er nødvendige for denne drift, må ikke opbevares.
Det er et krav i flg. forordningen, at information om persondata, som foreligger i elektronisk form, opbevares indenfor EU eller i et sikkert 3. land. Dette gælder oså persondataoplysninger i mails, hvor det altså skal sikres, at mail-serveren er placeret i EU eller sikkert 3. land.
*) Efter den danske særlovgivning (Persondataloven) gælder skærpede krav for beskyttelse af oplysninger om CPR-nummer, selvom det iflg. EU-forordningens kategorier falder under de 'almindelige' personoplysninger.
Behandling af persondataforordningen i Naver Ejendomsadministration ApS
Som professionel ejendomsadministrator er Naver Ejendomsadministration ApS databehandler på vores kunders vegne for den behandling af persondata, der sker i ejendomsadministrationen.
Derfor påtager vi os opgaven med at sikre, at behandlingen af persondata sker efter de nye krav samt på en sikker og forsvarlig måde i de opgaver, som kunderne har uddelegeret til os.
Vi har gennemgået samtlige anvendte systemer og har udviklet og tilpasset vores interne politikker og arbejdsgange. Det betyder bl.a., at vi
Hvis du ønsker yderligere viden om persondataforordningen, henvises til Datatilsynet, som er forordningens kontrolmyndighed - www.dbreform.dk.